17 Nisan 2012 Salı

Engin Ar



Bence baharın gelişinin en guzel yanı sebze-meyvelerin çeşitlenmesi. Pazarlardaki envai çeşit sebze, kışın sıkışıp kaldığımız kereviz-pırasa-karnabahar adlı bermuda şeytan üçgeninden sonunda çıktığımızı muştular adeta.

Bahar sebzelerinin kralı ise bence enginardır. Bu el bombası şeklindeli sebzeyi ilk kez, İstanbul'da yaşarken gördüm. Çoğu restoranın zeytinyağlu menusunde yer alır ve fakat adetle satılır. Tek başına bir enginarla doyulmaz. Yanına birşey daha istersiniz falan.
İstanbul'dayken enginarın tek pişirme şeklinin çanağın içini küp küp doğranmış havuç, bezelye ve patatesle doldurup pişirmek oldugunu sanırdım. Meğer yaprakları da yeniyormuş.
Eşimin Girit göçmeni ailesi sayesinde enginarın her türlüsünü pişirdim ve bayıla bayıla yedim. Enginar dolması favorim ama bugun sizlere bezelyeli(ya da iç baklalı) enginar tarifi vereceğim. Yaz gelmeden muhakkak dolmasını da yapıp siteye yukleyeceğim.
Enginar son derece faydalı bir sebze. Ozellikle karaciğerin kendini yenilemesine katkıları buyuk. Can Dündar'ın Sarı Zeybek belgeselinde izlemiştim. Ölüm döşeğindeki Atatürk, enginar sayıklamış. Vücut kendine iyi gelen şeyi biliyor çünkü. Siroz hastası Atatürk'e son günlerinde enginar bulunmuş ama yemeye ömrü yetmemiş.


Malzemeler

4- 5 adet soyulmamış enginar
yarım kg kadar bezelye (iç bakla da koyabilrisiniz)
soğan
2 kaşık un
yarım limonun suyu
limon tuzu
biraz dereotu

Hazırlanışı
Biri size kıyak geçer de enginarı soyarsa inanılmaz kolay bir yemek. Zira en meşakkatli kısmı enginarı soymak. Kesmeye başlamadan once buyukçe bir kaba bolca su, bir kaşık kadar un ve limon tuzu koymanız gerek. En dış kabuklardan 1-2 sıra soyup sonra dibinde 2-3 cm yaprak kalacak şekilde kesin. (Bkz ust kolaj, 2 no'lu foto). Sonra sapını da ayırıp elinizde kalan çanağı dörde bölün. İnce uçlu bir bıçakla etini incitmeden ortadaki tüycükleri ayırıp hemen limonlu suya atın. Bu bekletme suyunu zaten daha sonra dokeceğimiz için ben limon tuzu kullanıyorum. Kireçlenmiş kettle ve çaydanlıkları  zaten limon tuzuyla temizlediğimden evde surekli bulunduruyorum. Ama siz dilerseniz 1-2 limon suyu da koyabilirsiniz.
Enginarların hepsini bu şekilde temizleyip bekletin. Ben saplarını da atmaya kıyamıyorum ve soyup onları da suda bekletiyorum.

Tencereye soğanı koyup inceden kavurun. Sonra limonlu suda bekletilmiş ama tekrar yıkanmış (aralarına toprak cok kaçıyor) enginarları ekleyip kavurmaya devam. Ardından iç bakla ya da iç bezelyeleri ekleyin. Bu arkadaşlar tencerede tanışıp hoş beş ederken siz de ote yanda bir kaba su, 2 kaşık un ve yarım limon suyunu koyup unlar topaklaşmayıncaya dek karıştırın. Sonra bu karışımı tenceredeki kankaların uzerine dökün. Biraz tuz ekleyin.  Kapağı kapatıp altını kısıp kendinize bir kahve yapın. Enginarların pişmesi biraz uzun oluyor. Arada suyun azalıp azalmadıgını kontol edin. Su seviyesi sebzelerden her daim yukarda olsun. Azalırsa su ekleyin. Yaklaşık 45 dk'da yemeğiniz hazır. Altını kapatırken dereotunu ekleyin. Afiyet şeker olsun



edit: yemekte havuc seviyorsanız birkaç dilim atarsanız da boyle bir şey oluyor.






4 yorum:

  1. bayilirim ama ben de en cok dolmasina. Annecigim ne guzel yapar bak onu hatirladim Hulya.
    Bir de alerjilere iyi geliyormus. denemedik ama alerjide nihayetinde karaciger merkezli oldugundan mantikli geldi bana. Afiyet olsun harika gorunuyor.

    YanıtlaSil
  2. Alerjilere iyi geldiğini bilmiyordum. Doğrudur, çok şifalı bir sebze

    YanıtlaSil
  3. Enginar gelecek bu hafta sonu bana izmirden.. lütfennnnnnnnnnn dolmasını yaz....

    YanıtlaSil
  4. Anam anam anammm..enginar de canımı ye..annem cok pis becerir bu isi..bolmez ama o 4 e, nasıl pisiriyor bilmiyorum ama tabaga tam enginar (kenar yapraklarınıda curk cuk emeriz dolayısıyla bol tutar-korpeyse dabii) yanında dolu bakla ilen gelir. pirinclisini yaparlar ondan pek hazzetmem fakat..Bi de babam cok sevdigi icin sadece haslanır(uzun yapraklı olan cins) ve zeytinyag limon karısımı gelir masaya, yaprakları kopartıp lim/zyağa banar banar emersin, canagına gelince de lokum gibi yutarsın(ulan baba ocagına kacasım geldi birden!) bu son usul italyada da cok yaygın. Bir de onlarda cok farklı ve korpe turler var, pizzaya filan koyuyolar pek şahane...amaaaan gece gece canım cekti bea!

    YanıtlaSil